خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما

پایان نامه فرهنگسرای خانواده واقع در بجنورد

پایان نامه  فرهنگسرای خانواده واقع در بجنورد

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده: 1

فصل اول:کلیات پژوهش.... 2

1-1-مقدمه. 3

1-2-بیان مسأله. 3

1-3-ضرورت و اهمیت موضوع.. 4

1-4-اهداف پژوهش..... 4

1-5-سوالات وفرضیات پژوهش..... 5

1-6-فرضیات: 5

1-7-تعاریف واصطلاحات... 5

1-8-جمع بندی... 6

فصل دوم:مطالعات پایه.. 7

2-1- مقدمه. 8

2-2- فرهنگ..... 8

2-2-1- تعریف فرهنگ..... 8

2-2-2- تعریف تاریخی فرهنگ: 9

2-2-3- تعریف هنجاری فرهنگ: 9

2-2-4- تعریف تکوینی فرهنگ: 9

2-2-5- تعریف وصفگرانه فرهنگ..... 9

2-3- فرهنگ وشخصیت.... 9

2-3-1- تاثیرفرهنگ روی شخصیت.... 10

2-3-2- تاثیرشخصیت بر فرهنگ..... 10

2-3-3- فرهنگ، تعلیم و تربیت و شخصیت.... 10

2-3-4- اهمیت فرهنگ در شکل گیری شخصیت: 11

2-4- فرهنگ وجامعه: 11

2-5- عناصر فرهنگ: 11

2-6- رابطه فرهنگ وهنر. 12

2-7- رابطه فرهنگ ومعماری... 13

2-8- هویت فرهنگی: 13

فصل سوم:مطالعات تکمیلی... 14

3-1- فرهنگسرا 15

3-2- اهمیت فرهنگسرا: 15

3-3- نقش فرهنگسرا در پایداری فرهنگی: 15

3-4- طراحی فرهنگسرا 16

3-5- بخش های مختلف فرهنگسرا: 17

فصل چهارم:مطالعات تطبیقی... 21

4-1-پیشینه های نظری: 22

4-1-1-پیشینه های عملی : 22

فصل پنجم:آنالیزسایت... 55

5-1- مقدمه : 56

5-2- پيشينه شهرستان بجنورد. 56

5-4- وجه تسمیه. 57

5-5- روند تاريخي شكل‌گيري شهر بجنورد. 57

5-6- شهر قديم بجنورد. 58

5-7- عناصر اصلي شكل‌دهي ساختار شهر. 59

5-8- بجنورد قدیم.. 62

5-8-1- دوره پهلوی اول.. 62

5-8-3- دهه های 1340 و 1350.. 64

5-8-4- دوران پس ازانقلاب... 66

5-8-4-1- نقشه شهربجنورد. 66

5-8-4-2- گسترش شهر. 66

5-9- موقعیت استان در کشور: 68

5-10- موقعیت جغرافیایی شهرستان بجنورد؛استان خراسان شمالی... 69

5-11- توپوگرافي : 70

5-12- اقلیم بجنورد: 71

5-13- اصول اجرايي در طراحي محوطه متناسب با اقليم بجنورد. 71

5-14- اصول اجرايي متناسب با اقليم شهرستان بجنورد در طراحي فرم بنا 72

5-15- اصول اجرايي متناسب با اقليم شهرستان بجنورد در طراحي پلان ساختمان. 72

5-16- معرفی سایت.. 72

5-17- کاربری های اطراف سایت: 73

5-18- آشنایی با سایت: 73

5-19- جهت گیری سایت: 74

5-18-بادهای مطلوب ونامطلوب: 74

5-17-1- باد گرگان : 76

5-17-2- باد قبله: 76

5-17-3- باد سورتوك: 77

5-17-4- باد آيش: 78

5-17-5- باد دولان: 78

5-18- جهت بارش باران وبرف : کج باران. 79

5-18- نورطبیعی (مفید) 79

5-19- نورطبیعی (مضر) 80

5-20- مسیرتابش نوردربجنورد: 80

5-21- سایه اندازی: 81

5-22- مجاورت ها: 82

5-23- آلودگی صوتی.. 82

5-24- دسترسی کلی به سایت: 83

1-5-24- دسترسی ازاطراف به سایت: 83

2-5-24- دسترسی ازسایت به اطراف: 85

5-25- معابرودسترسی پیاده به سایت: 87

5-26- دید ( خارج به داخل ) سایت.. 88

5-27- دید مناسب ازخارج به داخل.. 89

5-27- دید مناسب ازداخل به خارج. 90

5-28- ورودی های مناسب سایت پلان: 91

5-29- چگونگی طرح توسعه: 92

5-30- جهت استقرار مناسب ساختمان: 93

فصل ششم: برنامه فیزیکی... 94

فصل هفتم:بیان ایده و کانسپت و دیاگرام فضایی... 104

7-1-ایده های اولیه. 105

7-2-طراحی.. 105

7-3- دیاگرام فضایی: 106




فهرست اشکال

عنوان صفحه


شکل (4-1) مرکز فرهنگی آمریکایی – مکزیکیMACC... 22

شکل (4-2) مرکز فرهنگی آمریکایی – مکزیکیMACC... 23

شکل (4-3) سایت پلان مرکز فرهنگی آمریکایی – مکزیکیMACC... 26

شکل (4-4) نمای ورودی مرکز فرهنگی آمریکایی – مکزیکیMACC... 27

شکل (4-5) نمای ورودی مرکز فرهنگی آمریکایی – مکزیکیMACC... 28

شکل (4-6) استخرآب درمیدان استراوینسکی درکنار مرکزملی وفرهنگی ژرژ پمپیدو. 31

شکل (4-7) نمای مرکزملی و فرهنگی ژرژ پمپیدو. 35

شکل (4-8) نمای شمالی مرکزملی و فرهنگی ژرژ پمپیدو. 35

شکل (4-9) ایده اولیه مرکزفرهنگی تجیبائو. 36

شکل (4-10) تصویرهوایی مجموعه فرهنگی تجیبائو. 37

شکل (4-11) پلان مجموعه فرهنگی تجیبائو. 38

شکل (4-12) نمای بیرونی مجموعه فرهنگی تجیبائو. 39

شکل (4-13) نمای بیرونی مجموعه فرهنگی تجیبائو. 39

شکل (4-14) نمای داخلی مجموعه فرهنگی تجیبائو. 40

شکل (4-15) نمای سقف مجموعه فرهنگی تجیبائو. 41

شکل (4-16) سایت فرهنگسرای نیاوران.. 42

شکل (4-17) فرهنگسرای نیاوران.. 42

شکل (4-18) نمای ورودی اصلی فرهنگسرای نیاوران.. 43

شکل (4-19) حیاط مرکزی بنای فرهنگسرای نیاوران.. 44

شکل (4-20) استفاده ازعناصرمعماری ایرانی دربنای فرهنگسرای نیاوران.. 45

شکل (4-21) سایت فرهنگسرای نیاوران.. 45

شکل (4-22) محوطه سازی و مسیردسترسی و حرکت درمجموعه فرهنگسرای نیاوران.. 46

شکل (4-23) فضاهای فرهنگسرای نیاوران(1- آمفی تئاتر2- کتابخانه 3- نگارخانه 4- بخش اداری 5- نگارخانه1). 46

شکل (4-24) پلان و مقاطع فرهنگسرای نیاوران.. 47

شکل (4-25) نماها و مقاطع فرهنگسرای نیاوران.. 48

شکل (4-26) مجموعه فرهنگسرای خاوران.. 48

شکل (4-27) نگارخانه فرهنگسرای خاوران.. 50

شکل (4-28) پلان کلی مجموعه فرهنگسرای خاوران.. 51

شکل (4-29) پلان ساختمان اداری فرهنگسرای خاوران.. 52

شکل (4-30) پلان مچموعه ومقطع ساختمان مرکزی فرهنگسرای خاوران.. 53

شکل (4-31) نماهای فرهنگسرای خاوران.. 54

شکل( 5-1): نقشه ترسیمی مک گریگور از شهربجنورد درسال 1875 میلادی... 59

شکل (5-2) : ساختارشهردر اواخر دوران قاجار 2.. 59

شکل (5-3): سیمای شهربجنورد در دوران قاجار. 60

شکل (5-4): سیمای شهربجنورد در دوران قاجار. 61

شکل (5-5) : ساختارشهربجنورد دراواخردوران پهلوی اول.. 63

شکل (5-6) : عکس هوایی شهربجنورد درسال 1335.. 64

شکل (5-7) : عکس هوایی کالبدی شهربجنورد درسال 1343.. 65

شکل (5-8) : محدوده شهربجنورد درسال 1356.. 66

شکل (5-9) : محدوده شهر بجنورد درسال 1385.. 67

شکل (5-10) : مراحل توسعه ادواری شهربجنورد ازسال 1335 تا سال 1386.. 68

شکل (5-11) : توپوگرافی یا طبقات ارتفاعی شهرستان بجنورد. 70

شکل 7-1 : ایده طراحی.. 105

شکل 7-2 : ( دیاگرام فضایی عمودی مجموعه فرهنگسرای خانواده ) 106

شکل 7-3 : (دیاگرام فضایی افقی محوطه ) 108

شکل 7-4 : (دیاگرام فضایی افقی طبقه ی همکف ) 109

شکل 7-5 : ( دیاگرام فضایی افقی طبقه ی اول ) 110

شکل 7-6 : ( دیاگرام فضایی افقی طبقه ی دوم ) 111

شکل 7-7: ( دیاگرام فضایی افقی طبقه ی سوم) 112


چکیده:

درکاربرد امروز فرهنگسرا انجمنی است از دانشوران،سخنوران،هنروران که سرپرستی و راهبری وبرنامه ریزی کارهای کشور را به نحوی در دست دارند و در جاها یا زمان هایی از این فراتر رفته،انبوه کارهای پژوهشی و بازشناسی را انجام می دهند. .منظور ازطراحی فرهنگسرا،ایجاد فضایی شهری است برای تجمع گروه های مختلف فرهنگی و برگزاری نشست ها،همایش ها و نمایشگاه های فرهنگی با هدف ارائه آثارمختلف و بحث وتبادل نظر وآشنایی با شیوه های هنری درجهت حفظ و اعتلاء فرهنگ می باشد،بسیارموثر واقع شود.فرهنگسرا در واقع پاسخی است به نیاز جامع هنری وارتقاء فرهنگ که مشتمل برفضاهای متعدد به منظور پیشبرد هر چه بیشترو بهتر دانش هنری وفرهنگی است.این فضا با فراهم کردن بستری مناسب و پویا در صدد ایجاد یک کانون قوی برای آموزش هنرهایی از قبیل موسیقی،سینما،تئاتر و ...و پژوهش در فرهنگ وهنرمی باشد و به همین دلیل "فرهنگسرای بجنورد"موضوعی برای ارائه این پایان نامه شد. این پژوهش برآن است تا با طراحی فرهنگسرا به عنوان یک مجموعه فرهنگی- اجتماعی،مکانی را برای تجمع و گردهمایی اقشارمختلف جامعه در جهت تعامل مردم و فرهنگ دوستان با یکدیگربا هدف ارتقا سطح فرهنگ آنان و در نتیجه رشد وگسترش معیارهای فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی جامعه در کنار ایجاد و گسترش تعاملات اجتماعی به وجود آورد.هم چنین توجه به عامل فرهنگ در جامعه از سویی و گسترش مناسبات فرهنگی در افراد و ارتقاء سطح فرهنگی در جامعه، به رهیافتی جهت زنده کردن روح و اصالت فضاهای شهری و کیفیت بخشی به تعاملات اجتماعی دست یابد.روش تحقیق در این پژوهش به شیوه ی کتابخانه‎ای یعنی با استفاده از کتاب ها ،مجلات،نشریات و پایان نامه ها با موضوعات فرهنگ و فرهنگسرا و به صورت میدانی یعنی با حضور در ادارات مانند:اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بجنورد و... و با استفاده از وب‎سایت‏های ادارات و نهادهای مرتبط با موضوع می باشد.ضمنا بررسی کاربری های اطراف سایت موردنظر و بررسی چگونگی تاثیرپذیری آنها در سایت تنها به صورت میدانی امکان پذیراست..هدف ازانتخاب موضوع طراحی فرهنگسرای خانواده،وجود بسترمناسب شهرستان وسایت درمرکزشهربوده وبه پویایی ونشاط شهرکمک کند و هم چنین وجود پارک درکنار سایت پیشنهادی می باشد.فقدان مجموعه ای کامل برای برطرف کردن نیازهای فرهنگی و هنری خانواده و طراحی بنای فرهنگی با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی دلیل اصلی انتخاب این موضوع بوده است.از اهداف کلی میتوان به ایجاد حداکثر فضاهای جمعی و تبادل فرهنگ بین اقشار مختلف مردم،ارتقای فرهنگ جامعه،پرکردن اوقات فراغت جوانان وخانواده اشاره کرد. این پروژه ی پیشنهادی تحت عنوان فرهنگسرای خانواده واقع در بجنورد در نظرگرفنه شده است.مساحت زمین مورد طراحی 12000 مترمربع می باشد و به دلیل قرارگیری در بلوک شهری و معبر اصلی دارای کاربرعمومی درآینده است.این زمین 3 بر بوده و دارای دید شمالی به کوه های باباموسی بجنورد و دید جنوبی به سمت بش قارداش بجنورد می باشد.














فصل اول:

کلیات پژوهش









1-1-مقدمه

تحقق بخشیدن به اهداف عالیه جامعه ای سالم و شکوفا با توجه به ضرورت اصالت فرهنگی یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد فرهنگسراها می باشد. فرهنگ هر اجتماعی،از طریق مظاهر خود نظیر زبان، هنر، معماری و... نمود می یابد و آنچه را که امروزه فرهنگ یک ملت یا به عبارتی دیگر میراث اجتماعی او می نامند، نتیجه کوشش هایی است که نسل های گذشته در راه،آموختن یا یادگیری به کار برده اند.

فرهنگ،مجموعه پیچیده ای است که شامل: دانش ها،اعتقادات،هنر،اخلاق،قوانین،رسوم و تمامی چیزهایی که به وسیله انسان به عنوان عضو جامعه کسب می شود. فرهنگ شامل تمامی عادات یک جامعه است. یا اگر جامعه را مجموعه ای از افرادی سازمان یافته بدانیم که شیوه ی زندگی خاصی دارند در این صورت فرهنگ یعنی شیوه ی زندگی." تسودی باربو(tesodi barbo)" در کتاب خود به نام «جامعه،فرهنگ و شخصیت» می نویسد: « بیشتر تعریف های فرهنگ بر دو نکته تاکید می گذارند:نخست عناصرفرهنگ،چه به صورت عادات اجتماعی جلوه گر شوند و چه به صورت روش زندگی یک جامعه تظاهر بیابند. دوم اثرانگیزاننده و هنجاری این عناصر بر رفتار فرد». حضور فرهنگ در فضاهای معماری و شهری از راه های گوناگون صورت می گیرد که برای نمونه می توان به حضور آن به شکل عناصر، نقش ها، تزئینات ، ترکیب های حجمی یا ترکیب های خاص در پلان اشاره کرد.

1-2-بیان مسأله

فرهنگسرا به عنوان پایگاهی که سبب شناخت افراد از فرهنگ آن شهر می شود، به افراد این امکان را می دهد که برخی خصایص فرهنگی جامعه میزبان را، که خودشان کمتر به آن توجه داشته اند،شناسایی و معرفی کنند. فرهنگسرا و محیط های فرهنگی باید موجب تبادل ایده ها و نظرات،افزایش غرور، تقویت حس همبستگی و بالارفتن سطح شناخت درباره هویت فرهنگ بومی آن ناحیه شود.

هویت، احساس تعلق به مجموعه ای مادی و معنوی است که عناصرآن از قبل شکل گرفته اند.اما هویت فرهنگی ،حول محورهایی هچون مرز جغرافیایی(سرزمین)،دین و مذهب،باورها وسنن فرهنگی و زبان مشترک تعریف می شود.بنا به تعریف علاوه بر معماری، به هویت فرهنگی نیز در طراحی فرهنگسرا توجه شود. تا بتواند در آینده ای نزدیک به عنوان یک کانون توسعه شهری،جلوه ی درخشانی از مشارکت در فرآیند جهش و رشد فرهنگی و اجتماعی ایران را به نمایش بگذارد.

1-3-ضرورت و اهمیت موضوع

افزایش جمعیت، افزایش تراکم و دید کمی و عملکردی صِرف در طراحی شهری، ما را به سوی فضای شهری فاقد هویت، کیفیت و کارکرد موردنظر سوق داده است و این امر کاهش ارتباط و مشارکت مردمی را در مکان های جمعی در پی دارد. مناطق شهری متعلق به بشر است نه اتومبیل ها و پروژه های ساختمانی بزرگ، از این رو باید به راه حل هایی برای ایجاد کیفیت با مقیاس انسانی در مناطق شهری دست یافت.

تعاملات مردمی سالم ترین و طبیعی ترین، جهت دهنده به مسیر تعالی فرهنگ و رفتارهای اجتماعی است. ایجاد مجموعه های فرهنگی بهترین روش برای فراهم آوردن زمینه گفتگو و تبادل افکار و تجارب در جامعه می باشد. بنابراین ایجاد مجموعه های فرهنگی که از راه های رسیدن به اهداف انسانی در جامعه مدنی است ضرورت می یابد. اهمیت موضوع درآن است که فرهنگسرا به عنوان یک مکان شهری می تواند علاوه بر اعتلای سطح فرهنگ در جامعه و گسترش و انتقال فرهنگ به نسل های آینده،در جهت حفظ، گسترش و افزایش کیفیت تعاملات اجتماعی در بین افراد جامعه و ایجاد یک فضای شهری مطلوب، بسیار موثر واقع شود.

این پژوهش برآن است تا با طراحی فرهنگسرای خانواده در شهرستان بجنورد واقع در حاشیه خیابان اصلی طالقانی شرقی به عنوان یک مجموعه فرهنگی-اجتماعی، مکانی را برای تجمع و گردهمایی اقشار مختلف جامعه در جهت تعامل مردم و فرهنگ ‏دوستان با یکدیگر با هدف ارتقاء سطح فرهنگ آنان و در نتیجه رشد و گسترش معیارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه در کنار ایجاد و گسترش تعاملات اجتماعی با استفاده از فضاهای معمار ساخت به وجود آورد.

1-4-اهداف پژوهش

  1. طراحی بنای فرهنگی با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی
  2. توسعه و اشاعه فرهنگ و تامین نیازهای فرهنگی (از دیدگاه آموزشی) برای ایجاد شهری فرهنگی و فرهیخته

3) غنا بخشیدن به فرهنگ خانواده در زندگی شهروندان بجنورد

4) ایجاد حداکثر فضاهای جمعی و تبادل فرهنگ بین اقشار مختلف مردم

5) برآوردن نیاز جوانان برای پرکردن اوقات فراغت


1-5-سوالات وفرضیات پژوهش

سوالات:

1) نقش و اهمیت فرهنگسرا در معرفی فرهنگ و هویت ایرانی چیست؟

2)کالبد یک بنا چگونه می تواند بر پایه ی هویت ایرانی شکل بگیرد؟

3)یک فرهنگسرا چگونه می تواند در احیاء و پایداری فرهنگ جامعه ،نقش موثری داشته باشد؟

4)نقش فرهنگسرا برای شناخت بیشترافراد از فرهنگ،چیست؟

5)آیا یک فرهنگسرا می تواند در شناخت افراد از فرهنگ شهر خود تاثیرگذار باشد؟

1-6-فرضیات:

1- طراحی فرهنگسرای خانواده با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی به ایجاد فضای مناسب برای برقراری ارتباط دوستانه و نیز تبادل و ارائه افکار و ایده های نو در جهت ارتقاء دانش عمومی عامه مردم کمک بسزایی دارد.

2- طراحی فرهنگسرای خانواده موجب ایجاد بستری برای بالا بردن سطح فرهنگ، محلی برای آشنایی و ادغام هنرهای تجسمی، نمایشی، تئاتر، با یک‎دیگر و آشنایی تمامی علاقمندان شده و موجب ترویج وگسترش فرهنگ می شود.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

در حال بروزرسانی
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 28,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت